Köpvillkor
VÅRA KÖPVILLKOR
Köp
När du valt produkt du vill köpa klickar du på ”Lägg i varukorg” knappen. Din valda vara läggs då i varukorgen. Du kan välja antal genom att klicka på plus eller minus knapparna. Alla priser är inklusive moms. Inga övriga avgifter tillkommer om detta inte står specificerat, fraktkostnad samt expeditionskostnad tillkommer. När du har handlat klart klickar du på ”Visa varukorgen” eller direkt på ”Varukorg” uppe vid sökrutan. Här kan du välja att lägga in rabattkod om du har, klickar sedan på ”Fortsätt till kassan”. Därefter väljer du betalningsalternativ och fyller i dina uppgifter samt klickar på skicka order. Din order skickas då via e-post till oss och vi tar emot den samma dag. Du får därefter en orderbekräftelse av oss.
Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag – Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.
Leveranstid
Normal leveranstid är 5-14 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning.
Skulle det vara andra eventuella avvikelser får Du veta det i samband med orderbekräftelsen via e-post alternativt telefonavisering. Du har då givetvis rätt att avstå alternativt ändra Din beställning.
Leveranssätt & fraktkostnad
Vi använder oss av posten som paketleverantör.
Det innebär att postens kostnader tillkommer på varje order som skickas från oss.
Fraktpriset beräknas på vikten, skulle vi lyckas att skicka produkterna till en lägre kostnad justeras priset och mellanskillnaden dras av eller betalas tillbaka.
Avhämtning är möjlig. (Stockholm)
Då måste det leveransalternativet läggas av dig som kund vid köptillfället.
Avhämtning sker i Värmdö. (Hemmesta/Kolvik, Kärleksstigen 18)
Avhämtning kan först ske på överenskommen tid och dag.
Expeditionskostnad på 20.00 kronor är inkluderad i fraktpriset.
Betalning
Digital Living redovisar alla priser inklusive moms och bygger på kontant, kort-, bank eller fakturabetalning såvida ej annat avtalats.
Med kontant betalning avser betalning mot postförskott (dvs betalning vid leverans) alternativt direktbetalning vid avhämtning. Expeditionskostnad tillkommer på samtliga order. Fraktkostnad tillkommer samtliga beställningar där varorna skickas, enligt det beräkningssätt som gäller för valt leveranssätt. Digital Living råder ej över prisförändringar på marknaden, därför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.
Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:
– Betalning vid leverans (Postförskott, postens avgift 60 SEK tillkommer)
– Betalning med kort och direktbetalning
– Fakturabetalning (fakturakostnad 29 SEK tillkommer)
– Delbetalning (Uppläggningsavgift fr. 95 SEK och aviagift 29 SEK tillkommer)
Betalning med Payson
Använd Payson för att enkelt och tryggt betala till oss. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Med Payson kan du sätta in pengar med VISA, MasterCard samt internetbank (Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea).
Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (endast företag). Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger. För att betala mot Faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot Faktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.
Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Svea Bank AB, 556489-2924.
Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer.
Villkor vid delbetalning av Faktura
På en mottagen Faktura kan det i vissa fall framgå ett ”minsta belopp att betala”, om du väljer att betala detta belopp eller ett annat belopp lägre än det totala fakturabeloppet så ingås ett kontokreditavtal. Payson erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning teckna ett kontokreditavtal med vår samarbetspartner Svea Bank AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.
Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden – den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du i detta fall ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea Bank AB på telefon 08–51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea Bank AB, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.
Vid frågor så kan du ringa 08–51493113 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %
Villkor vid Delbetalning
Payson erbjuder dig att vid köptillfället, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Bank AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.
*Delbetala räntefritt:
3 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 95 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
6 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 195 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
12 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
Delbetala räntebärande (vid ordervärde över 5000 kr):
24 månader; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 9,95%
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 295 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 12,70 %.
Villkor vid Kort & Direktbanksbetalning
Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt betala med Payson. Vi samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank.
Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.”
Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.
Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.
Läs mer om Payson här: www.payson.se.
Vid varje fakturaköp görs en sedvanlig kreditprövning, denna görs utav Payson och vi kan således inte påverka denna från Digital Living. Kreditundersökningen görs i köpögonblicket och vid avslag meddelas detta till dig som kund direkt. Vill du fortfarande ha varan, vänligen lägg en ny order med ett annat betalalternativ.
Pantsättning
Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Svea Bank AB, 556489-2924.
Garanti
Digital Living säljer alla produkter med tillverkarens garantier om inget annat anges.
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i varan vid leverans.
Givetvis anser vi att våra varor skall hålla avtalad kvalité och reklamerar varorna om vi anser att varan inte hållit för normalt användande.
Öppet Köp/Ångerrätt
Öppet köp
Digital Living erbjuder Dig 14 dagars öppet köp från den dagen då Du tagit emot varan. Retur skall ske i obrutet original emballage och återlämnas komplett i oskadat original skick. I sådana fall står köparen samtliga kostnader som uppstår, vanligtvis frakt
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, vilken trädde i kraft 2000-06-01, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet.
Reklamation
Digital Living garanterar att varje försändelse okulärbesiktigas innan den skickas till Er.
Skulle varan ändå vara trasig alternativt felexpedierad när den anländer så åtar vi oss givetvis att kostnadsfritt åtgärda felet.
Det är dock viktigt att Du gör en korrekt anmälan via e-post.
Beställningar
Alla beställningar sker via Internet och/eller mail till order@digitalliving.se. Vi tar helst emot beställningar via vårt shoppingsystem på vår hemsida. Vi accepterar alltså ej beställningar via ordinarie telefon, fax eller annat medium såvida ej annat avtalats. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomföres. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att firman lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.
Ej uthämtade försändelser som skickats mot postförskott faktureras med ett belopp motsvarande frakt och övriga kostnader.
Avbeställning
Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats. Effektuering sker vanligtvis genom att faktura och frakthandlingar skapas. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Avbeställning av icke lagervara vilken köpts speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. En avbeställning är ej giltig förrän avbeställnigen bekräftats via e-post från oss.
Returer
Skicka ett mail till oss på kundtjanst@digitalliving.se med en felbeskrivning, ordernummer och orderdatum. Efter vi har fått ditt felbeskrivning, sänder vi ett RMA-nummer till dig via mail. Digital Living förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig ifall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara.
Vid inskickande av defekta produkter till oss, måste emballaget eller fraktsedeln vara tydligt märkt med utfärdat RMA, returnummer på utsidan av paketet.
Ej märkta returer förbehåller vi oss rätten att ej mottaga
Retur skall ske på avsändarens ansvar och risk, och till adressen som framgår på sidan under kontakt.
Lämpliga fraktsätt är posten företagspaket, DPD. I sådana fall står köparen samtliga kostnader som uppstår.
Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.